مزایای سرکه بالزامیک چیست؟

سرکه بالزامیک ماده تشکیل دهنده محبوب سس سالاد، مرینیدها و بیشتر غذاهای موجود است. این سرکه طعم خاص خود را دارد که به عنوان یک طعم پیچیده توصیف می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد سرکه بالزامیک مزایای زیادی برای بدن دارد و این مزایا از بهبود پوست صورت، کاهش کلسترول و کاهش وزن متغیر خواهد بود. در این مقاله سعی می کنیم به مزایای سرکه بالزامیک نگاهی بیندازیم و ببینیم تحقیقات علمی در مورد این سرکه چه اطلاعاتی به ما می دهند.

مزایای سرکه بالزامیک برای انسان

مزایای این سرکه ممکن است در برگیرنده موارد زیر باشد:

بهبود سلامت پوست:

سرکه بالزامیک در برگیرنده ترکیبات ضد میکروبی ، استیک اسید و آنتی اکسیدان هاست. این ترکیبات با گذشت زمان به بهبود پوست افراد کمک می کند. سایر سرکه هایی که به صورت موضعی بر روی پوست اعمال می شوند می توانند آکنه را از بین ببرند. با اینحال این سرکه ممکن باعث ایجاد لکه شود و به همین خاطر نباید به طور مستقیم بر روی پوست اعمال گردد.

کاهش سطح قند خون:

سرکه بالزامیک زمانی که به عنوان بخشی از وعده غذایی مصرف می شود می تواند به تنظیم قند خون کمک کند.

یکی از مطالعات مروری که اثرات سرکه را مورد بررسی قرار داده است نشان می دهد این سرکه زمانی که مورد مصرف قرار می گیرد می تواند اثر آنتی گلیسمی داشته باشد و این موضوع بدین معنی است سطح قند خون فرد بعد از خوردن وعده غذایی با سرعت افزایش پیدا نمی کند. اینن مطالعه نشان می دهد سرکه به ایجاد سطح قند خون منظم کمک می کند.

کمک به هضم سالم مواد غذایی:

استیک اسید یکی ار ترکیبات فعال در سرکه بالزامیک است. این اسید در برگیرنده رشته ای از پروبیوتیک هاست که به هضم کمک می کند. پروبیوتیک های موجود در این اسید می تواند به سلامت روده ها و هضم کمک کند و در عین حال از سلامت کلی سیستم ایمنی محافظت نماید.

کاهش سطح کلسترول خون:

سرکه بالزامیک می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. آنتی اکسیدان های موجود در این سرکه به مسدود سازی سلول های سمی در بدن که باعث افزایش سطح کلسترول خون می شوند کمک می کند. بر اساس یکی از مطالعات انجام شده بر روی خرگوش هایی که کلسترول بالایی داشتند، مصرف سرکه بالزامیک می تواند به کاهش یا حفظ سطح کلسترول خون در مقادیر پایین کمک نماید.

کمک به کاهش وزن:

پروبیوتیک های موجود در سرکه بالزامیک می تواند به فرد کمک کند مدت زمان بیشتری را سیر بماند.برخی از مطالعات نشان می دهد افرادی که سرکه را به وعده غذایی صبح خود اضافه می کنند کالری کمتری در طول روز مصرف می کنند.

کمک به درمان زخم:

سال هاست که سرکه بالزامیک به درمان زخم کمک می کند. مطالعات نشان می دهد سرکه بالزامیک دارای خاصیت ضد قارچی، ضد ویروسی و آنتی باکتریایی است. این موارد هنوز توسط مطالعات پشتیبانی نشده است.

کاهش پرفشاری خون:

یکی از مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان می دهد سرکه بالزامیک می تواند به کاهش فشار خون کمک نماید. این تحقیق پیشنهاد می کند اضافه کردن سرکه بالزامیک به طور منظم به مواد غذایی می تواند به کاهش فشار خون با گذشت زمان کمک کند. این موضوع ممکن است در افرادی که سرکه را جایگزین مواد غذایی پرچرب می کنند نیز موثر باشد.

تسکین احتقان و گرفتگی:

در برخی از افراد مصرف سرکه بالزامیک می تواند به درمان احتقان و گرفتگی کمک کند. برای اینکار فرد می تواند چند قطره از این سرکه را در آب داغ بریزد و بخار آن را استشمام نماید.

کاهش رفلاکس اسید معده به مری:

افراد می توانند از سرکه بالزامیک برای کمک به کاهش رفلاکس اسید معده به مری و سوزش سر دل استفاده کنند.

این درمان خانگی ممکن است برای هر فردی کارساز نباشد به همین خاطر بهتر است مقادیر اندکی از آن را میل کنید و چند ساعت منتظر بمانید تا ببینید نشانه های موجود بهتر می شود یا بدتر.

ترویج جریان خون به قسمت های مختلف بدن:

همانطور که می دانید سرکه بالزامیک از انگور گرفته می شود. مطالعات نشان می دهد انگور می تواند با ترویج جریان خون و پیشگیری از تجمع پلاکت ها در رگ های خونی از بیماری های قلبی عروقی محافظت نماید. سرکه بالزامیک در برگیرنده پلی فنول هاست. تحقیقات نشان می دهد پلی فنول ها به جریان خون کمک می کنند اما شواهد بیشتری برای تایید این موضوع نیاز خواهد بود.

خطرات

استفاده از سرکه بالزامیک می تواند خطرات اندکی داشته باشد و مصرف آن به جز در افراد مبتلا به حساسیت معمولا امن است. خطرات احتمالی مصرف این ماده عبارت است از :

– درد شکم به خاطر مصرف زیاد سرکه بالزامیک

– التهاب گلو

– آسیب به لوله غذا به خاطر نوشیدن زیاد

افراد باید مصرف خود را به دو قاشق غذاخوری یا کمتر از آن محدود نمایند و برای جلوگیری از درد شکم و سایر مشکلات از نوشیدن زیاد سرکه بالزامیک خودداری کنند.

همچنین باید به برچسب این ماده توجه داشته باشند. استفاده از سرکه بالزامیک طبیعی بسیار مهم است.

اگرچه این نوع سرکه کمی گران است اما حاوی شکر افزوده نخواهد بود.

خلاصه

سرکه بالزامیک معمولا یکی از مواد غذایی امن است. این ماده در برگیرنده کالری اندک، شکر اندک و بدون چربی است. علاوه بر این مصرف سرکه بالزامیک مزایای زیادی برای سلامتی دارد. با اینکه هنوز مطالعات زیادی برای تایید این مزایای نیاز است اما فرد می تواند از سرکه بالزامیک به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود استفاده کند.

Original Article