کمبود ویتامین k، مواد غذایی و مزایای آن برای سلامتی

در مقایسه با سایر کمبودها، کمبود ویتامین K رایج تر است و ممکن است افراد بیشتری را درگیر خود سازد. در بیشتر بزرگسالان سالم، کمبود این ویتامین نادر خواهد بود. با اینحال چنین کمبودی در افراد رایج است. افرادی که کمبود ویتامین K دارند ممکن است هیچ نشانه قابل توجهی از خود بروز ندهند. زمانی که چنین شرایطی رخ می دهد نشانه های آن می تواند در برگیرنده خونریزی افزایش یافته، کبودشدگی اسان، دوره های سنگین قاعدگی و نشانه های بیماری التهابی روده همچون مدفوع خون آلود، سوء هضم و اسهال باشد. خوب حالا سوال اینجاست که چه کسانی در معرض این نوع کمبود قرار دارند؟ اگر بیمار باشید یا مشکل مزمنی داشته باشید که بر روی جذب مواد مغذی اثر می گذارد ممکن است با کمبود ویتامین K روبرو شوید. سایر علل شامل رژیم غذایی ضعیف، داشتن بیماری کبدی یا استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها، داروهای کاهش دهنده کلسترول و رقیق کننده های خون است.

برای پیشگیری از کمبود این ویتامین به چه مقدار نیاز دارید؟

مقدار روزانه توصیه شده از این ویتامین به جنسیت و سن افراد و فاکتورهای دیگری همچون شیر دادن به نوزاد، بارداری و بیماری بستگی خواهد داشت.

نوزادان:

0الی 6 ماهه:2 میکروگرم در روز
7 الی 12 ماهه: 2.5 میکروگرم در روز

کودکان:

1 الی 3 سال: 30 میکروگرم در روز
4 الی 8 ساله: 55 میکروگرم در روز
9 الی 13 ساله: 60 میکروگرم در روز

افراد بزرگسال:

مردان و زنان 14 الی 18 سال: 75 میکروگرم در روز
مردان و زنان 19 به بالاتر: 90 میکروگرم در روز

نشانه های کمبود ویتامین K و فاکتورهای خطر

اگر بدن کمبود ویتامین K داشته باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟

کمبود این ویتامین باعث بروز نشانه هایی می شود که بر روی پوست، قلب، استخوان، اندام های حیاتی و روده اثر می گذارد. نشانه های رایج چنین کمبودی عبارت است از :

– نشانه های هشدار دهنده کمبود ویتامین K خونریزی شدید و کبودشدگی آسان پوست است.

– دوره های دردناک با خونریزی شدید در قاعدگی

– خونریزی در سیستم گوارش و روده ها

– کاهش چگالی استخوان

مزایای ویتامین K

از سلامت قلب پشتیبانی می کند:

این ویتامین می تواند از رسوب کلسیم در شریان ها که یکی از علل اصلی حملات قلبی است پیشگیری نماید. این ویتامین کلسیم را به خارج از شریان ها می برد و مانع از سخت شدن آن ها می شود.

تراکم استخوان ها را بهبود می بخشد:

ویتامین K می تواند مقدار پروتئین خاصی که برای حفظ کلسیم استخوان ها نیاز است را افزایش دهد و از بروز پوکی استخوان جلوگیری نماید. برخی از مطالعات انجام شده بر روی این ویتامین نشان می دهد که مصرف مقادیر زیاد ویتامین K می تواند از بین رفتن استخوان ها در افراد مبتلا به پوکی استخوان را متوقف کند.

به کاهش درد و خونریزی دوران قاعدگی کمک می کند:

ویتامین K می تواند به کاهش گرفتگی های مرتبط با دوران قاعدگی و سایر دردهایی که در این شرایط ایجاد می شود کمک کند. از آنجایی که این ویتامین ویتامینی برای لخته شدن خون است می تواند در این دوران درد و نشانه های موجود را کاهش دهد. خونریزی بیش از حد به گرفتگی و درد در دوران قاعدگی منجر می شود.

می تواند با سرطان مبارزه کند:

ویتامین K یکی از ویتامین هایی است که می تواند با سرطان مبارزه کند و در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، روده، معده و سایر سرطان ها مفید باشد.

به لخته شدن خون کمک می کند:

ویتامین K خون را لخته می کند و مانع از خونریزی زیاد در بدن یا کبودشدگی آن می گردد. فرایند لخته شدن خون بسیار پیچیده است و حداقل به 12 پروتئین برای تکمیل آن نیاز خواهد بود. 4 مورد از این پروتئین ها برای فعالیت خود به ویتامین K نیاز دارند و به همین خاطر ویتامین K برای بدن بسیار ضروری است. از انجایی که این ویتامین نقش مهمی در کمک به لخته شدن خون دارد می تواند در کمک به بهبود کبودشدگی ها و درمان زخم ها نیز مفید باشد.

عملکرد مغز را بهبود می بخشد:

مطالعات انجام شده نشان می دهد ویتامین K برای عملکرد مغز نیز مهم است.

به سلامت لثه هاو دندان ها نیز کمک می کند:

رژیم غذایی که ویتامین های محلول در چربی همچون ویتامین A، ویتامین C ، ویتامین D و ویتامین K اندکی در خود داشته باشد می تواند به کرم خوردگی بیشتر و نشانه های مرتبط با بیماری لثه منجر شود.

مواد غذایی حاوی ویتامین K

کلم بروکسل
اسفناج
کلم
بروکلی
مارچوبه
سبزیجات دریایی
کلم پیچ
خیار
گل کلم

سخن نهایی در مورد کمبود ویتامین K

– ویتامین K برای ساخت استخوان ها، لخته شدن خون، کنترل جذب کلسیم، محافظت از قلب و پشتیبانی از سلامت استخوان ها مفید است

– دو نوع ویتامین K وجود دارد. K1 و K2. به نظر می رسد ویتامین K2 برای سلامت استخوان ها و قلب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

– نشانه های کمبود ویتامین K در برگیرنده خونریزی زیاد، کبود شدگی، دوره قاعدگی سنگین، مدفوع خون آلود است.

– علل کمبود ویتامین K نیز می تواند در برگیرنده رژیم غذایی نادرست، سلامت ضعیف روده ها و شرایطی باشد که مانع از جذب مواد مغذی در بدن می شود.

– غذاهایی همچون کلم، گل کلم؛ اسفناج، مارچوبه، کلم بروکسل، کلم بروکلی، کلم پیچ و سایر موارد می توانند ویتامین K خوبی وارد بدن کنند.

Original Article