نخود فرنگی: سرشار از فیبر و پروتئین برای کاهش وزن

ممکن است نخودفرنگی به نظر ماده کوچکی برسد اما سرشار از مواد مغذی است و برای بدن سالم است. این ماده پروتئین و فیبر زیادی دارد و می تواند برای کاهش وزن و بهبود سیستم گوارش خوب باشد. نخود فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها و ریزمغذی هایی همچون ویتامین K، C و منگنز است. به خاطر مواد مغذی زیادی که در نخود فرنگی وجود دارد این ماده می تواند مزایای متعددی برای سلامتی انسان داشته باشد. اضافه کردن نخود فرنگی به رژیم غذایی می تواند باعث بهبود سیستم گوارش شود، سطح قند خون را در مقادیر نرمال نگه دارد و حتی باعث کاهش وزن شود.

مزایای نخودفرنگی
به کاهش وزن کمک می کند:

نخودفرنگی کالری اندکی دارد و سرشار از فیبر و پروتئین است. اضافه کردن چند وعده غذایی از نخود فرنگی به رژیم غذایی می تواند دور کمر را به طرز شگفت انگیزی کاهش دهد. فیبر و پروتئین موجود در آن به شما کمک می کند حس سیری داشته باشید و اشتهای خود را کاهش دهید. این موضوع به کاهش وزن کمک می کند.

پروتئین خالی شدن شکم را کندتر می کند و می تواند سطح گرلین که هورمون تحریک کننده گرسنگی را کمتر نماید.

سرشار از پروتئین است:

پروتئی بخش اصلی سلامت کلی بدن است. این ماده نه تنها بنیان و اساس مو، پوست، عضلات و استخوان هاست بلکه می تواند توسط بدن برای ساخت و ترمیم بافت ها و نیز هورمون ها و آنزیم های مهم به کار رود. کمبود پروتئین می تواند اثرات بدی بر روی سلامت داشته باشد و نشانه هایی همچون سیستم ایمنی ضعیف، رشد کمتر و کاهش سطح انرژی را ایجاد نماید. نخود فرنگی منبع خوبی از پروتئین است و هر پیمانه از آن می توان 8.6 گرم پروتئین داشته باشد.

به کنترل سطح قند خون کمک می کند:

نخودفرنگی که سرشار از فیبر و پروتئین است می تواند به مدیریت سطح قند خون کمک کند و مانع از بروز نشانه های دیابت همچون خستگی، تکرر ادرار و سردرد گردد. فیبر با کاهش جذب قند در جریان خون به حفظ سطح نرمال قند خون کمک می کند. علاوه بر این نخود فرنگی شاخص گلیسمی پایینی دارد و می تواند برای بدن مفید باشد. موادی که دارای شاخص گلیسمی پایین هستند می توانند خطر توسعه دیابت را کاهش دهند.

به سلامت سیستم گوارش کمک می کند:

هر وعده غذایی از نخود فرنگی حدود 8.8 گرم فیبر رژیمی غذایی دارد. هر پیمانه از نخود فرنگی می تواند 35 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند.

قرار دادن فیبر بیشتر در رژیم غذایی می تواند برای گوارش نیز مفید باشد. فیبر باعث سیر نگه داشتن بدن می شود .

ممکن است در برابر سرطان از بدن محافظت کند:

نخود فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان هاست که می تواند با رادیکال های آزادی که به سلول ها آسیب وارد می کنند و باعث التهاب می شوند مبارزه کند. به لطف غلظت بالای آنتی اکسیدان ها در نخود فرنگی، این ماده می تواند خاصیت ضد سرطانی نیز داشته باشد. ساپونین موجود در نخود فرنگی نوعی آنتی اکسیدان است که می تواند جلوی رشد تومورها را بگیرد و سلول های سرطانی را نابود سازد.

مواد مغذی موجود در نخود فرنگی
اگر نگاهی به مواد مغذی موجود در نخود فرنگی بیندازید متوجه می شوید که این ماده فهرست بلند بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی را دارد. نخود فرنگی کالری اندکی دارد و سرشار از فیبر و پروتئین است. یک پیمانه از نخود فرنگی پخته شده در برگیرنده موارد زیر است:

134 کالری
25 گرم کربوهیدرات
8.6 گرم پروتئین
0.4 گرم چربی
8.8 گرم فیبر رژیمی غذایی
41.4 میکروگرم ویتامین K
0.8 میلی گرم منگنز
22.7 میلی گرم ویتامین C
0.4 میلی گرم تیامین
1282 واحد ویتامین A
187 میلی گرم فسفر
101 میکروگرم فولات
0.3 میلی گرم ویتامین B6
3.2 میلی گرم نیاسین
62.4 میلی گرم منیزیم
0.2 میلی گرم ریبوفلاوین
0.3 میلی گرم مس
2.5 میلی گرم آهن
1.9 میلی گرم روی
434 میلی گرم پتاسیم

موارد احتیاطی
اگرچه نخود فرنگی برای بیشتر مردم بی خطر و امن است اما برخی از افراد ممکن است بعد از مصرف دچار حساسیت شوند. برای این افراد خوردن نخود فرنگی می تواند حساسیت غذایی همچون کهیر، تورم، خارش، حالت تهوع و راش پوستی را ایجاد نماید. اگر چنین مواردی را تجربه کردید حتما با یک پزشک مشورت نمایید. از آنجایی که نخود فرنگی سرشار از فیبر است می تواند در برخی از افراد مشکلات معدی روده ای را ایجاد کند. برخی از عوارض جانبی رایج نخود فرنگی در برگیرنده نفخ، حالت تهوع، گاز است. اگر بعد از خوردن این ماده مشکلات گوارشی را تجربه کردید سعی کنید یک شب قبل آن را خیس کنید.

سخن نهایی

– نخود فرنگی نوعی دانه است. اگرچه از لحاظ فنی میوه در نظر گرفته می شود اما به عنوان سبزی به کار می رود.

– نخود فرنگی فیبر و پروتئین بالایی دارد . علاوه بر این ویتامین K، منگنز، ویتامین C نیز در آن دیده می شود. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که از بدن در برابر بیماری های مزمن مراقبت می کند

– سایر مزایای نخود فرنگی شامل بهبود گوارش، کنترل جریان خون و کاهش وزن است.

– اگر نسبت به نخود فرنگی حساسیت داشتید می توانید مصرف آن را قطع کنید و با پزشک مشورت نمایید

Original Article