مزایا و ارزش تغذیه ای مارچوبه

مارچوبه یکی از مواد غذایی سرشار از مواد ممغذی است که اسید فولیک بالایی دارد و می تواند منبع خوبی از فیبر، ویتامین B6، ویتامین A، ویتامین C و تیامین باشد. تحقیقات گسترده بر روی ارزش تغذیه ای مارچوبه نشان می دهد این ماده یکی از مواد عالی برای قرار دادن در رژیم غذایی است. مارچوبه که سرشار از خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است می تواند به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار گیرد. فهرست زیر مزایا و ارزش تغذیه ای این ماده را نشان می دهد.

ارزش تغذیه ای مارچوبه
ارزش تغذیه ای مارچوبه بسیار زیاد است زیرا در برگیرنده چربی نیست و می تواند کالری اندکی وارد بدن کند. این ماده سرشار از مواد معدنی و ویتامین هاست. مارچوبه شامل دو گرم پروتئین است، 4 گرم کربوهیدرات و نمک صفر است

20 کالری به ازای هر پیمانه
2 گرم پروتئین
38 درصد ویتامین K
20 درصد ویتامین C
15 درصد ویتامین B1
10درصد ویتامین B6
8 درصد ویتامین A
6 درصد ریبوفلاوین
5 درصد ویتامین B3
2 درصد کلسیم
4 درصد منیزیم
4 درصد مس

مزایای مارچوبه برای سلامتی
منبع خوبی از ویتامین K است:

مارچوبه سرشار از ویتامین K است که یک ویتامین لخته کنندگی خون محسوب می شود. بیشتر مطالعات نشان می دهد ویتامین Kمی تواند سلامت استخوان ها را نیز بهبود ببخشد. این مطالعات نشان می دهند ویتامین K نه تنها چگالی و تراکم مواد معدنی در استخوان را افزایش می دهد بلکه می تواند نرخ شکستگی را کمتر نماید.

در برگیرنده خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است:

خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی به کاهش بیماری های مزمن که در برگیرنده دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سرطان است کمک می کند.

مارچوبه سرشار از خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است همین امر باعث شده است ماده خوبی برای پیشگیری از بیماری ها باشد.

به عنوان ادرار آور طبیعی عمل می کند:

یکی از موارد جالبی که در مورد مارچوبه وجود دارد این است که خاصیت شیمیایی منحصر به فردی دارد و همین امر باعث می شود به عنوان ادرار آور عمل کند. این کار باعث افزایش ادرار می شود و نمک و مایعات اضافی را از بدن خارج می کند. مارچوبه به همراه سایر مایعات به عنوان افزایش ادرار مورد استفاده قرار می گیرد. اینکار برای افرادی که از تجمع مایعات در بدن و بافت هایشان رنج می برند بسیار عالی است.

همچنین افزایش ادرار باعث کاهش فشار خون می شود. محققان دریافته اند که مارچوبه را می توان برای درمان عفونت های مجاری ادرار و سایر عفونت هایی که باعث درد و تورم می شود مورد استفاده قرار داد.

برای سیستم گوارش مفید است:

مارچوبه در برگیرنده مقادیر قابل توجهی از اینولین است که در سیستم گوارش ما تجزیه نمی شود. این ماده به روده می رود و در آن می تواند منبع غذایی برای باکتری های مفید باشد.

باکتری های خوب مسئول جذب بهتر مواد غذایی هستند و می توانند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهند.

به بارداری سالم کمک می کند:

محققان در حال حاضر می دانند که مارچوبه می تواند به حفظ بارداری سالم کمک کند. مقادیر زیادی فولات در این ماده وجود دارد و همین امر باعث می شود انتخاب مهمی برای زنان باردار باشد. فولات می تواند خطر نقص را کاهش دهد. فولات به همراه ویتامین B12 و ویتامین C کار می کند و به بدن کمک می نماید پروتئین های جدید را ایجاد کرده و مورد استفاده قرار دهند.

منبع خوبی از فیبر است:

فیبر موجود در مارچوبه به بهبود گوارش کمک می کند زیرا غذا را از روده حرکت می دهد. یک وعده از مارچوبه می تواند بیش از یک گرم فیبر محلول داشته باشد که همین امر خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد. فیبر محلول در بدن حل می شود. چیزی که ممکن است ندانید این است که مارچوبه چه ارزش تغذیه ای دارد؟ سه گرم فیبر رژیم غذایی موجود در مارچوبه می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. فیبر همچنین اسیدهای آلی را در بدن ازاد می کند که می تواند سوختی برای بدن باشد، سیستم گوارش را پاکسازی کند، به کارکرد کبد کمک نماید و بدن را از شر سموم خلاص نماید. فیبر رژیم غذایی می تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد اما متاسفانه بیشتر افراد فیبر کافی در رژیم غذایی خود ندارند.
افرادی که فیبر کافی مصرف می کنند می توانند خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونری را کاهش دهند.

ویتامین بالای B1 در خود دارد:

همانند سایر ویتامین های گروه B، تیامین نیز نقش مهمی در بدن دارد . تیامین به بدن کمک می کند کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل نماید و همین امر برای متابولیسم و تمرکز، قدرت بسیار ضروری است. ویتامین های B نقش کلیدی در متابولیسم قند و نشاسته بازی می کنند و برای مدیریت سطح قند خون ضروری هستند.

می تواند با سرطان مبارزه نماید:

مارچوبه سرشار از آنتی اکسیدان هاست و به بدن کمک می کند با رادیکال های آزاد مبارزه نماید. همین امر باعث پیشگیری از سرطان می شود. التهاب مداوم و استرس اکسیداتیو مزمن می تواند فاکتور خطر بیشتر سرطان ها باشد.

چگونه مارچوبه را بپزیم؟
روش های زیادی برای اینکار وجود دارد. می توانید آن را با آب، آب لیمو و روغن زیتون بپزید. همچنین می توانید با حرارت متوسط آن را گریل کنید یا در فر بپزید.

Original Article