رقیق کننده های طبیعی خون برای پیشگیری از لخته شدن خون

پزشکان رقیق کننده های خون را به دلایل متعددی تجویز می کنند. این موضوع ممکن است بدین خاطر باشد که فرد از بیماری قلبی ، قلبی عروقی رنج می برد. یا اینکه تازه دریچه قلب را ترمیم کرده است و ممکن است بعد از جراحی در معرض لخته شدن خون باشد. داروهای رقیق کننده خون که از تشکیل لخته های خونی پیشگیری می کنند ، می توانند جریان خون به رگ ها و شریان ها را آسانتر سازند. همانطور که از نامشان پیداست این داروهای تجویز شده واقعا خون را رقیق نمی کنند یا لخته را نمی شکنند. این داروها مانع از غلیظ شدن خون و تشکیل لخته های جدید می شوند. با اینکه چنین داروهایی به شیوه های مختلف برای افراد مفید هستند اما می توانند عوارض جانبی هم به همراه داشته باشند. خونریزی بیش از حد واکنش شایعی است که می تواند رخ دهد. یکی از مطالعت انجام شده نشان می دهد رقیق کننده های خونی که عمدتا برای پیشگیری از لخته شدن خون بعد از جراحی زانو یا سایر موارد تجویز می شوند با خونریزی بعد از جراحی یا عفونت مرتبط هستند. برخی از آن ها می توانند باعث ایجاد سرگیجه، ضعف عضلانی،ریزش موها، راش پوستی شوند. رقیق کننده های خون باید تحت نظر پزشک باشند در غیر اینصورت به عوارض جدی منجر می شوند.

برای پیشگیری از چنین عوارضی، می توانید از غذاها یا گیاهانی استفاده کنید که به طور طبیعی باعث رقیق شدن خون می شوند و مانع از تشکیل لخته می گردند.

هشدار: این مواد غذایی و گیاهان نباید به جای داروهای تجویز شده پزشک مورد استفاده قرار گیرند. قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

زنجبیل:

زنجبیل یکی از گیاهانی است که می تواند در کاهش لخته شدن خون موثر باشد. این ماده می تواند از تشکیل لخته خونی جدید مفید باشد و خطر سکته را کاهش دهد . علاوه بر این، زنجبیل می تواند جریان خون در طول بدن را بهبود ببخشد. هم زنجبیل خشک و هم عصاره آن می تواند خطر تشکیل لخته های خونی را کاهش دهد. کمی زنجبیل به آب میوه خود بیفزایید یا آن را به غذاها اضافه کنید.

شما می توانید دو الی سه فنجان چای زنجبیل نیز در روز بنوشید به شرطی که به زنجبیل حساسیت نداشته باشید.

زردچوبه:

زردچوبه یکی از بهترین گیاهان ضد التهابی طبیعی است اما به عنوان رقیق کننده خون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این موضوع عمدتا به خاطر کورکومین موجود در آن است. کورکومین از تجمع پلاکت ها و تشکیل لخته جلوگیری می کند. پودر زردچوبه را به چای، کاری، سالاد و سایر وعده های غذایی خود اضافه کنید. می توانید یک لیوان شیر زردچوبه در روز میل نمایید. اگر مکملی مصرف می کنید قبل از به کار بردن زردچوبه با پزشک خود مشورت نمایید.

هشدار: اگر از وارفارین استفاده می کنید از زردچوبه استفاده ننمایید.

سیر:

سیر یکی از مواد عالی برای سلامت قلب است و حتی برای افرادی که در معرض خطر لخته شدن خون هستند نیز مفید خواهد بود. ترکیبات حاوی گوگرد در آن می تواند به عنوان رقیق کننده خون عمل کند. سیر سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می دهد و خطر تشکیل پلاک و حمله قلبی را کمتر می نماید. روزی دو الی سه حبه سیر را با شکم خالی بخورید. می توانید از مکمل های حاوی سیر هم استفاده کنید اما باید با پزشک مشورت نمایید.

دارچین:

دارچین یکی از رقیق کننده های طبیعی و موثر است. این ماده حاوی کومارین است که به عنوان رقیق کننده خون عمل می کند. این ادویه شیرین می تواند فشار خون را کاهش دهد و شرایط التهابی را تسکین ببخشد. دارچین قادر است خطر ابتلا به سکته را کمتر نماید. مطالعه منتشر شده در سال 2013 نشان می دهد زمان لخته شدن خون با مصرف دارچین کاهش پیدا می کند. شما می توانید پودر دارچین را برای بهبود طعم به مواد غذایی و نوشیدنی های خود اضافه کنید.

هشدار: استفاده طولانی مدت و بیش از حد دارچین می تواند به کبد اسیب وارد کند.

فلفل:

فلفل نیز خاصیت رقیق کنندگی خون دارد و می تواند جریان خون را در بدن افزایش دهد. این ماده در برگیرنده کپسایسین است که می تواند لیپیدها را از شریان ها حذف کند. این گیاه فشار خون را کاهش می دهد و به طور کلی سلامت قلب را بهبود می بخشد.

فلفل تازه و خرد شده را به مواد غذایی خود اضافه کنید.

همچنین می توانید پودر فلفل را بر روی مواد غذایی خود بپاشید.

ویتامین E:

ویتامین E مزایای زیادی برای بدن دارد مثلا می تواند جریان خون را بهبود ببخشد و از بروز لخته خون پیشگیری نماید. زمانی که این ویتامین را مصرف می کنید تجمع پلاکت ها کاهش می یابد. ویتامین E گزینه خوبی برای بهبود شرایط شماست اما قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید. شما می توانید از غذاهای غنی از ویتامین E همچون تخم مرغ، گوشت، غلات و سایر میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.

اگر بیماری دارید که مجبور هستید از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنید خودسرانه به سراغ موادی که در این مقاله گفتیم نروید. حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید و از توصیه هایی که او بیان می کند بهره مند شوید. اگر به همراه داروهای تجویزی از این مواد استفاده کنید ممکن است با عوارض شدیدی روبرو شوید. پس مراقب این موضوع باشید. هرگز داروهای تجویز شده را با مواد گیاهی جایگزین نکنید مگر اینکه از پزشک اجازه گرفته باشید.

Original Article