بیماری لایم چیست؟

بیماری لایم نوعی بیماری عفونی است که توسط نیش کنه به انسان منتقل می شود. کنه باید برای 24الی 48 ساعت بر روی پوست انسان وجود داشته باشد تا بتواند عفونت را به او منتقل نماید. بیشتر افرادی که با بیماری لایم دست و پنجه نرم می کنند نیش کنه را به یاد نمی آورند. افرادی که در نواحی ساخته شده از چوب زندگی کرده اند یا زمان خود را در آن سپری کرده اند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند. افرادی که حیوانات آن ها در نواحی چوبی زندگی کرده اند نیز ممکن است با بیماری لایم تماس داشته باشند.

نشانه های بیماری لایم

بیماری لایم در سه مرحله رخ می دهد. نشانه هایی که شما تجربه می کنید به مرحله ای که بیماری در آن قرار دارد بستگی خواهد داشت.

مرحله اول:

نشانه های بیماری لایم یک الی دو هفته پس از نیش کنه بروز می کند. یکی از اولین نشانه های این بیماری راش چشم گاو است که نشان می دهد باکتری در خون در حال تکثیر است. راش در محلی رخ می دهد که کنه نیش خود را در آن فرو برده است . زمانی که این موقعیت را لمس می کنید ممکن است گرم باشد اما دردناک و خارش دار نیست. راش بعد از 4 هفته ناپدید خواهد شد. با اینحال بیشتر افراد چنین نشانه ای را از خود بروز نمی دهند. برخی از افراد راشی دارند که به رنگ قرمز است و برخی نیز راشی دارند که شبیه کبودشدگی است.

مرحله دوم:

این مرحله چندین هفته پس از نیش کنه رخ می دهد. در این مرحله باکتری شروع به توسعه در کل بدن می کند. این مرحله با نشانه های شبیه آنفلونزا همچون موارد زیر مشخص خواهد شد:

– لرز
– تب
– غدد لنفاوی بزرگ شده
– گلودرد
– تغییر در بینایی
– خستگی
– درد عضلات
– سردرد

در طول این مرحله فرد احساس خوبی نخواهد داشت. راش ممکن است در نواحی غیر از نواحی نیش کنه دیده شود و نشانه های دیگر همچون بی حسی و حس سوزش نیز در فرد رخ دهد. این مرحله از بیماری لایم ممکن است با مننژیت و سایر اختلالات این چنینی اشتباه گرفته شود.

مرحله سوم:

این مرحله زمانی رخ می دهد که بیماری و عفونت در مراحل اول و دوم درمان نشده رها شده باشد. مرحله سوم ممکن است هفته ها، ماه ها و حتی سال ها بعد از نیش کنه رخ داده باشد. نشانه ها و مشخصه های این مرحله عبارت است از :

– سردرد شدید
– آرتریت یک یا چند مفصل بزرگ
– اختلال در ضربان قلب
– اختلالات مغزی
– از دست دادن کوتاه مدت حافظه
– مشکل در تمرکز کردن
– مشکلات روحی و روانی
– مشکل در دنبال کردن مکالمات
– بی حسی در بازو، پا، دست

اگر این نشانه ها را در خود داشتید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

بیماری لایم چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص این بیماری با ارزیابی سابقه جسمی و معاینه فیزیکی آغاز می شود. تست خون چند هفته بعد از عفونت قابل اعتماد ترین روش خواهد بود. پزشک ممکن است سایر تست ها را هم تجویز کند:

– ELISA برای تعیین و شناسایی انتی بادی ها مورد استفاده قرار می گیرد

– PCR برای ارزیابی افرادی با آرتریت مرتبط با لایم دائم یا نشانه های سیستم عصبی مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان بیماری لایم چگونه است؟

بیماری لایم در مراحل اولیه بهتر درمان می شود. درمان اولیه یک دوره ساده 14 الی 21 روزه از آنتی بیوتیک های خوراکی برای از بین بردن نشانه های عفونت است. دارویی که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد عبارت است از :

– داکسی سایکلین برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 8 سال

– آموکسی سیلین و cefuroxime برای بزرگسالان، کودکان کم سن و سال و زنانی که در حال شیردهی هستند.

بیماری لایم مزمن را می توان با آنتی بیوتیک وریدی برای 14 الی 21 روز درمان کرد. اگرچه این روش درمان عفونت را از بین می برد اما نشانه ها به کندی بهبود می یابد. هنوز معلوم نیست چرا نشانه هایی همچون درد مفاصل باز هم بعد از تخریب باکتری وجود دارد. برخی از پزشکان بر این باورند که نشانه های دائمی در افرادی که مستعد بیماری های خودایمنی هستند دیده می شود.

چگونه از بیماری لایم پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از این بیماری در برگیرنده جلوگیری از نیش کنه است. مراحل زیر را برای این موضوع مدنظر داشته باشید:

– زمانی که بیرون از منزل هستید پیراهن و شلوار بلند بپوشید

– حیاط منزل خود را با تمیز کردن نواحی چوبی برای کنه ها جای نا امنی سازید.

– از دفع کننده حشرات استفاده کنید. دفع کننده حشرات با 10 درصد DEET می تواند شما را برای دوره زمانی دو ساعت محافظت نماید. بیش از حد از DEET استفاده نکنید.

– همیشه خود را تمیز نگه دارید.

– سعی کنید کوکان، حیوانات و خودتان را برای کنه مورد بررسی قرار دهید. فکر نکنید که شما در برابر عفونت واکسینه شده اید. افراد ممکن است بیماری لایم را بیش از چند بار بگیرند.

– با موچین کنه را بردارید. موچین را نزدیک سر یا دهان نگه دارید و آن را به آرامی بکشید. ببینید همه کنه ها از بین رفته اند یا خیر. زمانی که کنه نیشتان زد با پزشک مشورت کنید.

مواردی که در این مقاله بیان کردیم را به خاطر بسپارید تا بتوانید خود را در برابر بیماری لایم محافظت کنید.

Original Article